Wokół Zbiornika Racibórz

Mapa:

Numer w traseo.pl: 190051
Plik KML: Pobierz

Wokół zbiornika Racibórz Dolny. Ruszamy z parkingu koło szkoły kierujemy się w stronę lasu. Po lewej stronie mamy działki. Z końcem działek skręcamy w lewo. Teraz najbliższe km pokonujemy trasą w lesie, który ucierpiał podczas pamiętnej wichury. Docieramy do skrzyżowania z drogą Polaczkową. (Tutaj trafiamy na szlak czerwony). Skręcamy w prawo. Trasa przyjemna, szeroka, lekko w dół. Mijamy szkółkę leśna. Wyjeżdżamy na drogę asfaltową. Teraz w lewo. Pokonujemy tory kolejowe. Wjeżdżamy do centrum Nędzy. Na skrzyżowaniu koło Kościoła skręcamy w prawo. Wspinamy się na wiadukt nad torami kolejowymi trasy Racibórz – Rybnik następnie Racibórz – Kędzierzyn – Koźle. Zjeżdżamy w dół. Droga asfaltowa skręca w prawo. My prosto wzdłuż torów. Szlakiem zielonym wjeżdżamy w las. Docieramy do Rezerwatu Łężczok. Na chwilę można przystanąć aby podziwiać mieszkańców tego terenu. Po drodze mijamy Dąb Sobieskiego

i Ruiny Dworku Myśliwskiego.

Ścieżką pomiędzy stawami wyjeżdżamy na ścieżce rowerowej prowadzącej do Raciborza. Pokonujemy most nad kanałem Ulga. Zjeżdżamy z niego i w lewo po wale. Z prawej obwodnica z lewej Kanał Ulgi. Przejeżdżamy pod mostem kolejowym, następnie pod mostem drogowym. Po lewej w oddali mamy centrum handlowe, a przed nami zbiornik Racibórz. Na skrzyżowaniu drogi prowadzącej po wale z drogą asfaltową (Sudecką) skręcamy w lewo, w dół, w stronę mostu. Przed mostem skręcamy w prawo pod czoło zapory. Gdzie znowu skręcamy w prawo. Jedziemy drogą prowadzącą wzdłuż wałów, która po chwili wprowadzi Nas na koronę wału. Teraz cały czas przed siebie szeroką drogą

pozwalającą bezpiecznie rozglądać się po okolicy.

Przed dworcem kolejowym w Tworkowie można zjechać z wału aby zwiedzić Ruiny Pałacu. Wałem skręca w lewo, kawałek dalej w prawo i dojeżdżamy do początku zbiornika. Wjeżdżamy na most.

Gdzie jedziemy w lewo. Zjeżdżamy z mostu i zaraz za nim skręcamy mocno w lewo, z powrotem na wał tym razem prawy. Swobodnie kręcimy po szerokiej drodze. Na skrzyżowaniu z drogą asfaltową można skręcić w prawo do kolejnego ciekawego miejsca podczas wycieczki – Stawy Wielikąt. Wracamy na szlak po wale. Przed nami w oddali widać wzgórze.

Przypatrując się dokładnie widać wieżę widokową w Pogrzebieniu. Z prawej strony mamy drogę i w oddali las. A po lewej co jakiś czas pojawia się większe lub mniejsze jeziorko. W oddali po lewej widać coraz więcej elektrowni wiatrowych.

Docieramy do budynku gdzie wydawać się może, że to koniec ścieżki. Jednak ścieżka jest. Prowadzi wzdłuż płotu, a dokładniej. Jedziemy do samego płotu. Skręcamy w lewo i teraz wąską ścieżką (z prawej płot z lewej zbiornik) przedzieramy się na drugą stronę ogrodzonego placu – magazynu. Wyjeżdżamy na drogę asfaltową, która prowadzi w dół. Na krzyżówce w lewo i pod górę na czaszę zbiornika gdzie możemy z “bliska” zobaczyć ogromne zasuwy.

Zamykamy okrążenie zbiornika i zjeżdżamy w dół drogą, którą wjeżdżaliśmy na górę. Kolejne kilometry pokonujemy trasą, którą pokonywaliśmy jadąc w stronę zbiornika. (Jeśli komuś mało atrakcji i kontaktu z przyrodą może nie wjeżdżać ścieżką rowerową pod most tylko wjechać na most drogowy i pojechać w prawo w stronę Arboretum mieszczące się niedaleko centrum handlowego)

Pokonujemy dołem most kolejowy. Kolejny most drogowy gdzie skręcamy w prawo. Na skrzyżowaniu za mostem skręcamy w lewo (można jechać prosto i wrócić trasą taką jak jechaliśmy w stronę zbiornika) Teraz cały czas droga asfaltowa numer 915. Pokonujemy kolejno Łęg, Zawadę Książęcą w Ciechowicach jedziemy prosto w drogę numer 421. Docieramy do Nędzy. Teraz trasa już nam znana ponieważ jechaliśmy nią zaczynając wycieczkę. Wjeżdżamy na mosty nad torami kolejowymi. Przemieszczamy się przez całą wioskę. Przy skrzyżowaniu koło Kościoła skręcamy w lewo. Za przejazdem kolejowym druga w prawo i znowu jesteśmy w lesie. Na krzyżówce z miejscem odpoczynku skręcamy w lewo i cały czas przed siebie. Wyjeżdżamy w Kuźni Raciborskiej. Przy działkach skręcamy w prawo i jesteśmy w miejscu startu wycieczki.