Długość: około 39 km
Mapa:

Numer w traseo.pl: 309976
Plik KML: Pobierz

Pętla rowerowa Lasy Rudzkie przed Nami. Pokonałem ją jakiś czas temu, na całej trasie co chwilę kogoś spotykałem. Najlepiej w trasę wyruszyć spod stadionu. Jedziemy asfaltem wzdłuż stadionu. Dojeżdżamy barachowską do skrzyżowania z drogą od lotniska (tutaj zaczyna się docelowy szlak wycieczki) Można wybrać sobie drogę zgodną ze wskazówkami lub jechać pod prąd. 🙂 Decyzja należy do Nas. Ja zdecydowałem się na jazdę prosto. Skręciłem w prawo w szarą. Ścieżkami leśnymi docieramy do mostu, w którego okolicach jest przystań kajakowa. (kolejna ciekawa atrakcja w okolicach Kuźni). Kawałek za mostem, na skrzyżowaniu szlak skręca w prawo. (Najgorszy i najwęższy odcinek na całej trasie). Można również pojechać prosto i skręcić w prawo na asfalt. Szlak prowadzi obok leśniczówki. Wyjeżdżamy na asfalt, którym jedziemy parę metrów i skręcamy w lewo w las. (Znak na pewno ułatwi trafić w odpowiednią ścieżkę). Droga wije się wśród drzew. Pierwsze skrzyżowanie w prawo, drugie skrzyżowanie również w prawo (ul. pańska). Trzecie skrzyżowanie tym razem w lewo (ul. do zapadłego młyna).

Pętla rowerowa Lasy Rudzkie
Tak jak znak wskazuje skręcamy w lewo

Kolejna duża krzyżówka tym razem wybrałem 3 zjazd. Wjeżdżamy pod górę Schlossberg. (Na górze jest wiata gdzie można odpocząć i posłuchać lasu).

Wiata na Schlossbergu

Zjeżdżając z góry po lewej stronie mamy odnowione zbiorniki wodne. Kawałek dalej po prawej również. Raczokową przejeżdżamy obok Leśniczówki Krasiejów. Wjeżdżamy do Jankowic. Jadąc prosto asfaltem przecinamy drogę Racibórz – Rudy. Ulicą leśną docieramy do granicy lasu. Cały czas pedałujemy przed siebie ulicą hubertusową. Na jednym ze skrzyżowań oczywiście dobrze oznaczonym możemy zboczyć lekko z trasy.

Skręt na Hubertusa, oczywiście nieobowiązkowy

Decydując się na ten manewr trafimy na kolejną leśna wiatę gdzie możemy odpocząć. (Trasa w dół więc z powrotem będzie trzeba troszkę włożyć sił aby wjechać na górę).

Ścieżką hubertusową docieramy do stacji kolejowej kolei wąskotorowej Paproć. Zanim dotrzemy do samej stacji musimy pokonać ruchliwą drogę Rudy – Rybnik. Po przejechaniu toru kolejki wąskotorowej i kilku ruchach korbą wjeżdżamy na most i kawałek dalej mamy spore rozlewisko wody.

Pętla rowerowa Lasy Rudzkie

Ślady wskazują na bobry. Tym razem pokonujemy szeroki tor kolei piaskowej i skręcamy w lewo. Kolejne skrzyżowanie również w lewo i znowu przez tory kolejowe. Cały czas przed siebie pośród drzew i nowobudowanych domków jednorodzinnych. Dojeżdżamy do kolejnej atrakcji podczas dzisiejszej wycieczki. Stacja kolejki wąskotorowej w Rudach chętnie każdego ugości.

Jadąc asfaltem wzdłuż stacji docieramy do skrzyżowania gdzie skręcamy w lewo, w stronę kościoła, przed którym skręcamy w prawo. Następnie dwie krzyżówki pokonujemy w lewo. Przecinamy drogę Rudy – Gliwice. Wjeżdżamy do Parku i drogą wzdłuż Rudki po drodze podziwiając m.in. pałac docieramy do drewnianego mostu, przez który przejeżdżamy prosto.

Drogą wzdłuż stawku jedziemy aż do asfaltu gdzie skręcamy w prawo (chyba, że ktoś ma ochotę na zwiedzanie lub na jakiś posiłek to jedzie w lewo :)) Przejeżdżamy przez Brantolkę, pokonujemy tory kolejowe, wjeżdżamy w las. Cały czas asfaltem przed siebie. W oddali po lewej widzimy wieżę obserwacyjną. Na skrzyżowaniu z drogą barachowską skręcamy w lewo. Przejeżdżamy pod wieżą i dalej spokojnie asfaltem,

Pętla rowerowa Lasy Rudzkie

aż do skrzyżowania z drogą zakazaną, gdzie skręcamy w prawo. Z drogi asfaltowej zjeżdżamy na drogę szutrową. Na krzyżówce z ulicą od lotniska skręcamy w lewo i cały czas prosto, mijamy m.in. pas startowy z dwoma dużymi zbiornikami wody. (Jeśli mało atrakcji podczas wycieczki można skręcić w drogę dyrekcyjną gdzie dotrzemy do kolejnej wieży obserwacyjnej i miejscu pamięci gdzie zginęli strażacy podczas pożaru w 1992 roku.) Zjeżdżając z drogi szutrowej na asfaltową jesteśmy w miejscu gdzie już podczas wycieczki byliśmy. Skręcamy w prawo i jedziemy prosto do stadionu.

Miejsca startu

Trasa została opisana z miejscem startu przy stadionie ale jest kilka miejsc, w których można wystartować. To jest pętla więc obojętnie gdzie wystartujemy na pewno wrócimy do tego miejsca. Miejsca godne polecenia na start:
Paproć
Kolejka Wąskotorowa w Rudach
okolice Rudzkiego Pałacu
parking na wjeździe do lasu w Rudach